Thursday, April 16, 2015

Vimplar

Att det är inne med vimplar nu är kanske ingen nyhet, och även om jag sällan faller för trender blev jag ändå frestad att göra vimplar till lekstugan.


Rosa vimplar skulle fallit mig i smaken men som min mor påmint mig, är lekstugan i första hand till min son och inte åt mig. Utan att könsdiskriminera beslöt jag mig för att göra vimplarna i blått och blåa tyger har jag gott om.


Jag bestämde mig för att göra vimplar i fem olika tyger, tre vimplar i vardera tyg. Triangeln blev ungefär 21 cm hög och 15 cm bred och jag klippte den i kartong för att lättare kunna rita av mönstret med en tygkrita. Klippte, sydde och vände utan några hinder/problem. Strök kantbandet på mitten före jag nålade ihop för att lättare få trianglarna och kantbandet rakt.
Avståndet mellan trianglarna fick bli 10 cm även om jag sett att de ofta är placerade precis bredvid varandra. När jag sedan nålat fast tio av de totalt femton trianglarna konstaterade jag att vimplarna blir alltför långa och gjorde därmed två skilda, en med tio trianglar och en med fem.
Sydde ihop kantbandet och vimplarna var därmed klara.




No comments:

Post a Comment