Sunday, April 5, 2015

Brödkorgsduk

Inspirationen till brödkorgsduken kommer från märket Greengate. Surfade runt bland en massa textilier från Greengate en kväll och kunde helt enkelt inte bestämma mig för en grej. Ett av mönstren på dukarna påminde mig dock starkt om ett av de tyg som jag köpte på julrean från Ahkera Liisa. Där kom idén att själv sy en brödkorgsduk och därmed också slippa välja en.


Man kan säkert sy dukar på många sätt, men en sak jag lade märke till med dukarna från Greengate var kanterna. Kanten var uppvikt och sedan var sidorna dubbel-fållade vilket gjorde hörnen mycket snyggare.



Scones
7,5 dl mjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
100g smör
3 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna först och tillsätt sedan smöret. Blanda väl innan mjölken tillsätts och rör sedan tills degen är jämn.
Dela degen i fyra delar och platta ut till runda kakor. Skär kakorna i fyra delar och grädda 10 min i 250 grader (varmluftsugn).

No comments:

Post a Comment