Monday, April 6, 2015

Små tårtor i filttyg

När jag letade efter olika sorters mat att sy i filttyg så råkade jag på en nåldyna som såg ut som en liten tårta. 


Egentligen var de rätt enkla att sy, men det tog ändå sin tid. 
Efter att jag hade valt ut färgerna och klippt ut mönstren, limmade jag en tygbit runt pinnen som var avsett som ljuset i mitten. När limmet hade torkat sydde jag fast lågan och själva ljuset i mitten av tårtan. Stjärnor i vitt filttyg syddes först ihop och sedan fast i tårtan runt ljuset, en pärla syddes också fast på varje topp.
Garneringen runt tårtan syddes först fast i tårtans kant och sedan ihop med "locket" på tårtan. För att undvika att tårtan skulle bli rund la jag in en kartongbit före jag fyllde tårtan med vadd och sydde fast underdelen.



No comments:

Post a Comment