Saturday, April 18, 2015

Munkar i filttyg



Att sy munkar i filttyg kan verkligen vara enkelt. Men man kan naturligtvis göra det svårare för sig också genom att exempelvis tillägga glasyr och brodera strössel.


 Först ritade jag mönster, en cirkel med en liten cirkel i mitten i önskad storlek. Tänk dock på att den mindre cirkeln ska vara ganska liten eftersom att det inte behövs någon sömsmån där och filttyg töjer ganska bra. Efter att mönstret var klart, klippte jag ut två identiska munkar ur det ljusbruna filttyget. Stygnen gjorde jag i den yttre cirkeln och hela varvet runt. Sedan vände jag munken försiktigt genom den inre cirkeln och fyllde med vadd och sydde runt kanterna i den inre cirkeln.


Efter att munken var klar klippte jag ut glasyren i nästan samma storlek som mönstret för munken. Kanterna behöver inte vara runda här utan kan vara lite vågiga.
Strösslet broderade jag med broderigarn och på vissa med endast en färg och på andra med flera färger, principen är dock den samma. Till sist syddes glasyren fast i munken med stygn som går fram och tillbaka genom munken och hela varvet runt.

 Variationerna är oändliga och hade jag haft mera ljusbrunt filttyg så hade det säkert blivit flera munkar också.


No comments:

Post a Comment