Tuesday, April 14, 2015

Lekstuga

 


Först tänkte jag alltså köpa en lekstuga, en färdig lekstuga, som bara flyttas med en kranbil och så är det klart. När ja tittade runt på utbudet och jämförde det med mina krav och dessutom tog priset i beaktande konstaterade jag att billigast och bäst blir det väl om man bygger själv. HA!



  

Jag beställde några böcker för att få idéer och arbetsbeskrivningar, för jag har aldrig byggt något mer än en liten hundkoja tidigare. Till sist hittade jag precis vad jag letade efter i en gammal tidning.



Farstukvisten tänker jag göra större, bygga till ett loft och storleken på fönstren kommer att vara lite annorlunda men annars blir denna perfekt.

När jag bad om offerter från olika företag insåg jag för första gången att jag har gett mig ut på djupt vatten. Bara trämaterialet och frakt; inga takfilt, fönster, målarfärg, spikar etc. inkluderade, så var priset redan uppe i tusen euro. Efter några tappra försök fick jag dock ett lite billigare pris från den lokala trähandeln.

Bara någon dag senare väntade ett paket på mig hemma på gården.


Nästa etapp var att hitta fönster, lekstugan kommer ju inte att vara isolerad så fönstren behöver inte heller vara de. Efter en snabb koll på priserna bestämde jag mig för att de fick vara fasta, dvs. att det inte heller går att öppna dem. Priset låg dock fortfarande på ungefär hundralappen styck och jag skulle ha fyra. 
Vi har en hel del gamla fönster på villan som eventuellt skulle gå att rädda, efter ett besök där hade jag med hem fyra stycken fönster.


Som jag tidigare nämnde så är fönstren gamla och går eventuellt att rädda. Mer om detta i ett senare inlägg.

Det mesta är nu införskaffat och jag antar att de bara är att sätta igång! 
Fortsättning följer...







No comments:

Post a Comment