Saturday, March 30, 2019

DIY växthus av återvunnet material - Del 3: Taket

"Projekt växthus" lever ännu, även om jag inte har skrivit om det på länge. Huvudsakligen var det vintern som avbröt arbetet, men innan vintern kom, hade jag faktiskt hunnit få taket på. 
Grunden (läs mer här) och stommen (läs mer här) var egentligen de svåraste delarna. Om de har gjorts bra så följer resten lätt, nu har jag ju inte gjort dem så bra vilket har orsakat en hel del extra arbete.
Fönstren under takstolarna hittade min svärmor på loppis, så takstolarna är gjorde efter deras mått och vinklar. Eftersom att jag placerade dit dem efteråt, fick jag göra förlängningar på stolparna (fönstrets övre vinkel var större än vad husets bredd tillät).
 När takstolarna och takbjälkarna var på plats så spacklade jag sockeln. Grannen påpekade att det löns att göra detta för att förhindra att fukt drar sig in i lättbetongblocken, huruvida det stämmer eller inte tar jag dock inte ställning till.
Taket kunde egentligen lika bra ha varit gjort av plåt, men jag valde plasttak för att släppa in mera ljus. Plasttaket köpte jag i skivor från byggmax tillsammans med plasttak nock, finns också isolering om man vill göra det extra tätt. Skruvarna för plasttak är lite annorlunda, det ingår en isoleringsdel för att försäkra om att det inte ska läcka in vatten där man har fäst taket till byggnaden.
I sådant skick har alltså projektet fått övervintra, kan tillägga att taket höll all snö (och alla stormvindar). 

No comments:

Post a Comment