Sunday, December 2, 2018

DIY växthus av återvunnet material - Del 2: Stommen

Som fortsättning på förra blogginlägget om växthusets grund.
När grunden väl var gjuten och betongen fått torka utan ram i några veckor, murade jag ett varv med lättbetongblock ovanpå grunden.
Ungefär 13 block och 80 kg betong gick åt att mura. Till en började hade jag tänkt mig två varv men eftersom att fönstren redan var ganska höga, nöjde jag mig med ett varv.
Efter någon vecka hade det torkat och jag fortsatte med att fästa en träram i lättbetongblocken med hjälp av expansionsspikar. Bara att slå ner rakt igenom träet in i betongen. Enda vad man kanska ska tänka på att försöka träffa mitten av lättbetongblocket för annars lär det ska kunna spricka.
När ramen väl var fäst gjorde jag fyra hörnpelare som jag fäste med skruvar i varje hörn av växthuset. 
Träverket som jag använde här är ganska intressant. Min mans farfar fällde träden själv, ute på det som idag är våra skogsområden i Jurva. Träden fördes till en såg för att göras till plankor och här är de nu, och bildar till stommen för vårt blivande växthus.
 En övre ram fästes på pelarna, och också den med vanliga träskruvar.
Eftersom att inte hade några ritningar att följa och inte direkt gjort grunden enligt några mått, blev det rätt intressant att försöka passa in de gamla fönstren.
Förutom att jag råkade tappade ett fönster i marken (som gick i tusen bitar), passade fönstren in relativt bra. Det som arbetade till min fördel är väl att jag hör till den generation som spelade Tetris som liten, för lite Tetris över det var det nog.

No comments:

Post a Comment