Sunday, November 18, 2018

DIY växthus av återvunnet material - Del 1: Grunden

I våras gick motorsågen varm på baksidan av vårat hus. Vi rensade ett skogsområde (med tillstånd) som delvis sträcker sig över kommunens tomt, men som också täcker en del av våran tomt.
Hela projektet började egentligen för några år sedan när jag hade tänkt återanvända några gamla fönster som jag hittade på villan. Använde dem delvis också till lekstugan (här finns mer information om lekstugan), men andra delen av planen var alltså att göra ett växthus.

Men när skogsområdet nu äntligen var rensat, fanns det också ett ställe att placera växthuset på. Ett väldigt ojämnt ställe, med mycket stenar, men ändå ett passligt läge med relativt mycket ljus.
När de flesta stenar, växter och rötter grävts upp, placerades en markduk ut. Markduken köpte jag på Plantagen och även om den inte ett måste, växter troligtvis färre träd och andra ovälkomna växter inne i växthuset om man gräver ner en markduk under själva byggnaden (tror jag).
På markduken fyllde jag sedan på med ungefär 20 skottkärror grus. Dels för att täcka den men också för att delvis jämna upp marken, läget i sig är bra men marken lutar kraftigt och det fanns några större stenar som inte gick att gräva upp för hand.

Jag valde att gjuta en ram för grunden (en ram som jag kom att svära över ett flertal gånger).
Ramen gjordes av restmaterial från lekstugan, och det kändes som att oavsett hur mycket jag mätte så fick jag inte avstånden att stämma.
 När ramen slutligen var på plats, så föll den isär när jag fyllde på med betong. Efter ytterligare några timmars justerande så satt den någorlunda på plats. Som jag tidigare nämnde så lutade området rätt så kraftigt, vilket också syns på bilderna nedan, hälften av ramen innehåller dubbelt så mycket betong som andra sidan, och det var bara för att få grunden så rak som möjligt.
Knappa 160 kg betong gick åt.


No comments:

Post a Comment