Sunday, March 10, 2019

Glasstårta vol 2


För några månader sen gjorde jag ett inlägg om en enkel glasstårta [se inlägg här], men genom att spinna vidare på idén, blev slutresultatet något helt annat.
Vill man riktigt överträffa sig själv så kan man ju tänka sig att göra glassen själv också. Nu söker jag inte efter att överträffa mig själv, utan snarare en tårta som faller barn i smaken på ett barnkalas. Jag provbakar med andra ord, för Olivers 3-års kalas.

Ingredienser
Vaniljglass
Jordgubbsglass
Chokladglass
Digestivekex
Pätkis (mintchoklad men går med vilken choklad som helst)
Vispa vaniljglassen (antingen med elvisp eller i en matberedare) tills den får en mjuk konsistens, bre ut den på bottnen av en springform. Smula digestivekexen över vaniljglassen. Vispa jordgubbsglassen tills den får en mjuk konsistens, och bre den över digestivekexen. Hacka Pätkisen i bitar och strö över jordgubbsglassen, vispa slutligen chokladglassen och bre ut den som översta lager.
Vispa mera vaniljglass och spritsa på tårtan för dekoration.
För att enklare få loss tårtan från springformen använde jag försiktigt en brännare, och för att skära i tårtan använde jag en uppvärmd kniv.

No comments:

Post a Comment