Sunday, July 1, 2018

Resa till USA med två småbarn (Universal och Cocoa Beach) - del 3 av 3

Dagen efter utflykten till Disney World var det dags för ett besök till Universal Studios. Också här består området av tre individuella parker; Universal Studios Florida, Universal's Islands of Adventure och Universal's Volcano Bay. Vi valde att besöka Universal's Islands of Adventure eftersom att pojkarna är intresserade av dinosaurusar, och här finns Jurassic Park.
En av mina favoriter var Jurassic Park River Adventure, även om Oliver var för liten för att få åka och Tobias var så rädd att han gömde sig under hela åkturen, delvis för att alla detaljer var så välgjorda. Hittade en video på youtube (här) som visar hela turen, som avslutas med T-Rex och ett fritt fall.

Förutom Jurassic Park fanns där en hel del annat också. Men ganska snabbt konstaterade vi att pojkarna var för små för det mesta. Själv är jag dock lite förtjust i Harry Potter och tyckte om den delen, även om vi inte kunde åka nåt där.
Såhär i efterhand så ser det ut som att det var mycket folk i Universal, men det var det egentligen inte (inte om man jämför med Disney World).

Det fanns andra avdelningar också med både åkturer och lekparker för mindre barn.
De flesta karaktärerna möter publiken i en av de andra parkerna (Universal Studios Florida), men medan vi åt glass dök The Grinch upp. Han hade gärna tagit pojkarnas glass, men pojkarna vägrade ge honom sin sked.
 Grinchen gick därefter en egen sked, men inte heller då ville pojkarna dela glass med honom.
Såhär i efterhand kan jag kanske tycka att Universal passar bättre för lite äldre barn, men det var ändå kul att se nu när vi en gång befann oss i Florida.
Pojkarna slocknade redan innan vi hann lämna parken.
Nästa dag åkte vi vidare till Cocoa Beach. Vädret var kanske inte det bästa och hotellrummet var ännu värre. Men stranden var vacker, vågorna stora och det var folktomt.
Vi tog också en trip till Kennedy Space Center men det skulle snart stänga, och därför kunde vi inte gå in.
Efter sista natten på Cocoa Beach fortsatte vi tillbaka till South Carolina. Vi spenderade några dagar till i USA, hos min bästa vän, innan resan bar av tillbaka mot Finland. Tre veckor gick verkligen fort, och även om vi var glada att få komma hem, var det ändå lite ledsamt att resan var över.

För att summera resan kan jag säga att det gick otroligt bra att resa så långt bort med så pass små barn. Disney World och Universal levde kanske inte riktigt upp till mina förväntningar, men jag rekommenderar nog ändå andra att uppleva det själva.
Nästan tre veckor var vi borta och hela resan (inklusive flygbiljetter, boende, inträden och alla inköp under resan) gick på ungefär 10 000€. Nästa gång man kanske borde åka till Disney World i Kalifornien.