Sunday, July 15, 2018

Fyraårskalas med Musse Pigg

Redan före vi träffade Musse pigg i verkligheten, hade han blivit populär här hemma hos oss, speciellt Tobias hade fattat tycke för honom. Därför fick det bli temat för hans födelsedagskalas i slutet på juni.
Delvis på grund av tidsbrist men också andra omständigheter den veckan, gjorde att jag inte helt engagerade mig i kalaset. Men en Musse Pigg tårta fick han och en smörgåstårta lyckades jag få ihop till de vuxna. Smörgåstårtan gjorde jag på ett färdigt bröd avsett för detta ändamål, vilket var ett stort misstag. Brödet i sig var väldigt grovt och hade en oförmåga att absorbera fukt, bröd brukar kanske inte ha någon speciell smak men kan inte sätta fingret på vad det var som felade. Brödet hade jag hursomhelst köpt på Prisma och bakat av Närpes Bröd. I fortsättningen kör jag nog med vanligt rostbröd iaf.
Musse Pigg tårtan var helt ok, ingen smakupplevelse direkt. Gjorde fyllningen på samma sätt som för sitronlakritstårtan som du hittar recept på här: Citronlakritstårta.
I tillägg till tårtorna så serverades också kex och en hel del frukt.
Eftersom att en del av gästerna är väldigt unga (därav kanske inte äter socker), så är frukt ett bra alternativ. Dessutom är det lätt och faller de flesta i smaken.
Även om bröderna var förtjusta över tårtans utseende, så var de inte särskilt imponerade över smaken. Att blåsa ut tårtljusen tycker ändå båda om.

No comments:

Post a Comment