Wednesday, June 20, 2018

Resa till USA med två småbarn (Disney World) - del 2 av 3

Vi spenderade nästan tre veckor i USA, och under dessa tre veckor hyrde vi bland annat en bil och åkte på en roadtrip ner till Florida. Bilen vi hyrde var en Dodge Durango och rymde sju personer, tack vare de låga bränslekostnaderna i USA så gjorde det inget att motorn var stor.
Vi körde alltså ner från Greenville till Orlando (ca 850km), och stannade endast en gång för att äta frukost. Det var motorväg största delen av tiden men det tog ändå 10 timmar innan vi kom fram.
Vi bodde på ett hotell som hette Avanti Palms Resort and Conference Center Orlando. Hotellet var enormt, med en egen butik, en stor pool oh en bar/restaurang. Rummet i sig kändes fräscht och priset var väldigt bra med tanke på läget. Orlando är en stad (som de flest i Florida) som lider av plötsliga regnskurar, från strålande solsken till spöregn och åska, tillbaka till strålande solsken. Detta gjorde att det var väldigt fuktigt, också i hotellrummen. Min man upptäckte att taket i badrummet hade ett hål och att det buktade ganska ordentligt. Vi valde att meddela receptionen och de hade svårt att tro på mig så de skickade över en "engineer" aka alltiallo, han trodde inte sina ögon och ansåg att vi borde byta rum. Efter en del väntetid och arga telefonsamtal, fick vi till sist ett nytt rum men klockan var då så pass mycket att pojkarna skulle i säng.
Vi hade redan bokat biljetter långt på förhand, så efter frukosten den andra dagen åkte vi iväg mot Disney World och Magic Kingdom. Magic Kingdom är bara en av Disney Worlds parker, då finns också Epcot, Disney's Hollywood Studios, Disney's Animal Kingdom, Disney's Typhoon Lagoon och Disney's Blizzard Beach.
Även om man är mentalt förberedd på att det är stort, blir man ändå lätt överraskad om hur stort det är. De hade åtminstone fem körfiler för besökare som körde in till området, parkeringarna hade både egna namn och var numrerade. För att ta sig till entrén, måste man åka ett litet tåg som packades med människor. När man väg kom fram till entrén ställde man sig i kö för att lösa in sina biljetter. Kostnaden för en biljetter för en person 3 år och över låg ungefär på 100€, för barn under tre år är det gratis. När man väl kommit genom porten, ställdes man i kö igen, för till Magic Kingdom anländer man med båt.

Här kan man hyra barnvagnar om man vill, men vi handlade en på Walmart för nästan samma pris som hyran skulle varit för en dag.
Första timmen på Magic Kingdom gick vi bara omkring och tittade på olika saker. Det fanns så mycket att ta in och man var omringad av människor. Maj är egentligen lågsäsong för Disney World, men jag protesterar nog mot det påstående, det kryllade av människor. Det fanns så mycket att se, men också att uppleva. Till min förvåning bestod en stor del av underhållningen av berg- och dalbanor och köerna var långa. Med FASTPASS fick man ta en kortare kö, men priset var ungefär det dubbla. Med en vanlig biljett fick man ställa sig i STAND-BY kön, som kunde ha från 15 minuter till flera timmars väntetid. Men eftersom att barnen var så små, kunde de ändå inte åka i de attraktioner som hade långa köer (tack och lov).

Vi spenderade hela dagen där, 13 timmar i ett sträck. Oliver tog en liten tupplur i vagnen men annars var det fullt ös hela dagen.
Klockan 22:00 varje kväll skjuter de fyrverkerier från slottet, men om det är oväder finnas en risk att de avbokar showen. Ungefär en halvtimme före, började det åska våldsamt, och sen började det spöregna. Vi visste att Disney World rymmer 400 000 människor, och att alla dessa människor skulle rusa mot samma båt och tåg samtidigt som fyrverkerien slutade. Mot min vilja gav jag med mig när de andra tyckte att vi skulle ta oss mot bilen. Vi sprang i ösregnet och såg hur fyrverkerierna lyste upp himlen bakom oss när klockan slog 22:00. Ännu långt senare när vi körde ut från parkeringen, såg vi fyrverkerierna mellan regndropparna som smattrade mot bilfönstret.
Det var en bra dag och vi somna fort den kvällen.