Sunday, July 29, 2018

DIY dörrstoppare

Nu under sommaren har terassdörren stått uppe större delen av dygnet, även om vinden har en tendens att vilja stänga den ibland. Vid några tillfällen har den dessutom lyckats gå i lås, och lämnat oss på utsidan.
Dörren är ganska hög i jämförelse till terassens golv och det har inneburit en utmaning när det gäller att hitta en färdig dörrstoppare. 
Därför designade jag en egen. Hittade en schablon på en elefant som jag förstorade i rätt storlek och printade ut på papper.
Köpte en trähylla på biltema som jag sågade i tu och limmade ihop med trälim för att få elefanten lite bredare. Sågade sedan ut elefanten enligt schablonen med hjälp av en sticksåg och en borrmaskin, efteråt slipade jag alla kanter tills ytan blev jämn.
Sedan doppade jag hela elefanten i svart träolja.
Passformen var perfekt och dörren hålls nu öppen.
Hade först tänkt borra ett hål  i ändan på elefanten för att sticka in en bit jutesnöre som svans, men tyckte den blev helt okej utan svans också.

No comments:

Post a Comment