Sunday, May 24, 2015

Lekstugan får loft, fönster och dörr

Trots otaliga motgångar så börjar lekstugan äntligen snart vara klar.
Den senaste veckan har jag jobbat med den nästan varenda dag och bara under helgen har det gått åt över trettio timmar på bygget, och de flesta dagar/timmar har jag fått jobba ensam.

På måndag färdigställde jag farstukvisten. Sågade och spikade panel och lister och avslutade med att grundmåla. Förresten varför har ingen sagt att det i princip är helt omöjligt att måla tak? tror bestämt det tog minst en timme att måla farstukvistens tak och då var det ändå mer färg på mig i slutändan.


På tisdag och onsdag målade jag ytterväggarna med den riktiga färgen, en gråaktig nyans som påminner väldigt mycket om den vi har på vårt hus. Jag sågade också till bjälkarna till loftet.

På torsdag kom svärfar till undsättning och vi kunde fortsätta med taket. Trots att vi nu hade vanan inne och det därmed gick undan så hann vi inte med de sista listerna innan klockan var halv elva och det var dags att sluta.



På fredag kom jag igång tidigt. Jag hann måla en vägg och montera fönstren innan jag fick förstärkning. 
Först fixade vi de sista med takfilten och sedan skruvades dörren fast. Dörren hade vi fixat tidigare men de var alltså första gången vi kollade passformen, och det gjorde vi med blandad framgång. Vi fick dit den till sist men den behöver ännu justeras. Handtag och lås saknas fortfarande.
Hela lördagen regnade det. Hårt. Det blåste också.
Betydde med andra ord inomhusaktiviteter.
Jag började med att såga ut väggarna i fiberskivorna. När första väggen var på plats så fortsatte jag med loftet. Sågade alla paneler och spikade fast dem, förstärkte också första bjälken som stegen skall luta mot. 



Jag gjorde fönsterkarmar och sedan lister runt de fönstren som hade fått fiberväggen monterad. 

På söndagsmorgon fortsatte jag i samma anda och vid lunchtid dök förstärkning upp. Svärfar tog itu med trappan till loftet och även min man kom för att hjälpa till.



 Behöver jag ens säga att jag är helt supernöjd med trappan?


Vid femtiden var nästan hela insidan av lekstugan klar och förstärkningen hade dragit sig tillbaka. Jag sågade och spika de sista listerna och började sedan med sista lagret färg på ytterväggarna (förutom listerna som fortfarande saknas där).

När utsidan var klar grundmålade jag och min man insidan. Eftersom att vi hade tänkt använda sprutmålaren men den hela tiden blev tillstoppad så slutade det med att jag tog penseln och min man skruvade med sprutmålaren.

Nästa vecka är det sista veckan i maj och då ska jag alltså bli klar (var det tänkt). Förstärkningen är upptagen på annat håll så slutspurten får jag göra på egen hand. 

Får se då om jag är klar nästa gång jag skriver inlägg eller inte ;)

No comments:

Post a Comment