Sunday, May 10, 2015

Fönster till lekstugan

Som jag tidigare redan nämnde så är fönstren gamla, och behöver därför anpassas lite för att passa till lekstugan.

Utgångspunkten är då alltså fyra stycken gamla fönster som efter att blivit utbytta, har stått orörda utomhus i tiotals år.


De var täckta av smuts, och både färgen och fönsterkittet var så illa däran att de smulades sönder vid lätt beröring.

Det första jag gjorde var att tvätta dem med diskmedel, sedan knaprade jag bort allt som lossnade med kniv. Ursprungligen hade jag tänkt behålla original glasrutorna och endast ta bort dem för att byta fönsterkittet och applicera nytt. Första rutan gick sönder när jag skrapade bort fönsterkittet och då höll jag mig fortfarande till planen men efter att andra rutan gick sönder så började jag fundera på något annat alternativ. Jag försökte verkligen vara försiktig men ändå gick de sönder, så månne glas inte är den bästa lösningen i en lekstuga. Behöver jag nämna att jag hade sönder rutan nummer tre och fyra också?

Forskade i saken och bestämde mig för att skaffa de nya rutorna i plexiglas istället. Beställde plexiglaset från Etra, och det tog bara en par dagar att få måttbeställda rutor i 3 mm tjocklek och kostade knappa 30 euro.

När det gamla fönsterkittet var bortskrapat (krävdes vinkelkap på vissa ställen) så skruvade jag bort alla gångjärn och slipade ramarna. Där färgen satt hårt använde jag färgborttagningsmedel. 



När jag hade slipat rutorna klart så tvättade jag dem med målartvätt och lät dem torka till nästa dag. Då monterade jag plexiglasrutorna på plats med hjälp av nytt fönsterkitt. På tuben stod det att det skulle ta fyra till sex dagar innan kittet torkat så pass att det gick att måla över. Jag väntade åtta dagar och tyckte fortfarande kittet var mjukt men målade trots det. Använde mig av färg avsett för fönsterkarmar. Jag målade två varv på vardera sida även om färgen var väldigt tjock.



Fönstren är nu klara för att monteras fast i stugan, fick tyvärr inte alltför bra foton pga att skyddsplasten fortfarande är på. Kikade dock lite i hörnet på en av rutorna och åtminstone här ser det jämnt och bra ut även om fönsterkittet fortfarande är lite mjukt.

Är inte helt nöjd med slutresultatet men helt klart bättre än utgångsläget i alla fall.

No comments:

Post a Comment