Sunday, November 4, 2018

Glasstårta

I mitten på augusti var det min födelsedag, som firades med femminuterstårtan. Det är alltså en glass-grädde-marängtårta som vi har gjort i min familj så länge som jag minns. En gammal klassiker med andra ord.
Tårtan består av vaniljglass, köpta marängplattor och vispad grädde. Egentligen ska alla ingredienser krossas i en skål, och när min mamma kände sig för att vara lite wild & crazy lade hon också i skivade bananer. Som barn vill man inte ha skivade bananer i glassen (wtf?), och anser kanske de vara mer ett straff än en extra krydda.
Min version blev lite annorlunda - men minst lika god, har man födelsedag en vardag och bestämmer sig för att bara fira med familjen så behöver det inte vara så noga. Hittade dessutom två tårtljus, dock i olika färger och ena såg nästan ut att ha varit använt.

No comments:

Post a Comment