Sunday, October 14, 2018

Smörgåstårtor

 
Blev tillfrågad i somras om jag kunde göra en doptårta, som sedan också ledde till att smörgåstårtor lades till beställningen. Visst kan jag göra smörgåstårtor, men känner ändå att det är ett område som jag kunde bli betydligt bättre på.
Denhär gången gjorde jag två, båda beräknade för ungefär 40 personer vardera. Den klassiska skink- och baconsmörgåstårtan som jag har gjort många gånger tidigare (recept hittar du här) och sedan en fisk.

Fisksmörgåstårtan bestod av endast en fyllning, men också rätt så få ingredienser och gick därför snabbt att göra.

Recept (för 40 personer)
5 pkt rostbröd (en portion beräknas vara 2,5 skivor)
1 kg rökt lax (mängd enligt smak)
4 brk Viola färskost (rökt lax)
1 brk gräddfil
2 brk smetana
Dill
Fiskbuljong

Garnering
Räkor
Gravad lax
Dill
Citron
Naturell färskost
Créme fraîche

Fukta brödet med fiskbuljong, och blanda de övriga ingredienserna (rökt lax, smaksatt färskost, gräddfil, smetana, dill) sinsemellan. Bre sedan ut ett jämt lager av fyllningen mellan brödlagren. Blanda sist créme fraîche och den naturella färskosten och bre över hela tårtan. Dekorera enligt smak.
Ett tips; om man inte vill lukta fisk resten av veckan så kan man ha plasthandskar när man hanterar fisken (både den rökta och den gravade).




No comments:

Post a Comment