Saturday, October 13, 2018

Äppelsäsong

Äppelsäsongen är förbi, men vi fick rekordmycket äpplen i våra äppelträd i år. Träden är inte äldre än 6 år men tygnden av äpplena fick nästan träden att gå av trots stöd. Har aldrig tidigare heller fått skörda så tidigt som i augusti och det berodde troligen på den varma sommaren.
Skörden tog vi tillvara, och förutom äppelsylt, äppelmarmelad och äppelpaj - gav vi bort en del äppel. Jag prövade mig fram på en hel del olika recept på äppelpaj, men trots att de flesta variationer smakade rätt lika, så stack en ut. Den som innehöll calvados.
Pajskalet gjorde jag av vanlig smördeg, som kyldes och förgräddades på vanligt sätt. Sedan gjorde jag en slags äppelsylt av 10 äpplen (små), 1dl strösocker, 1 krm vaniljpulver, 50g smör, 2 msk calvados (går med annan sprit också), 0.5 dl vatten. Koka upp alla ingrediensernoch kör med en stavmixer tills konsistensen påminner om äppelmos.
Bred ut äppelmosen på det förgräddade pajskalet, placera över några skivor äpplen. Pensla med smör och strö slutligen över lite strösocker och kanel.Grädda 30 min i 200 grader.

No comments:

Post a Comment