Sunday, October 15, 2017

Om att bygga in en badtunna i terassen - del 2 av 2

Trots att det har regnat konstant har jag nu äntligen fått färdigt terassen. Räcket som jag egentligen också hade tänkt göra i höst, bestämde jag mig för att skjuta upp till våren istället.
I förra delen (länk till inlägget) syns bra vad utgångsläget var.
Ett problem med att bygga in en badtunna i en terass som inte är avsedd för att vara det, är att tömningsventilen är på motsatta sidan från kaminen. Att krypa under terassen varenda gång tunnan ska tömmas är kanske inte är det mysigaste, inte heller att allt vatten sedan rinner ut under terassen. Därför hämtade vi en slang (50mm i diameter men 10m lång), en slangklämma och en ventil. Slagen fästes vid tunnans vattenmunstycke med slangklämman och ventilen delade slangen precis vid terassens slut, medan resten av slangen fortsatte ut till ett dike.
Slangen leder nu ut vattnet till ett dike och man behöver inte krypa in under terassen för att släppa ut vattnet. För att inte ha en eländig slang i vägen, grävde vi ner den.
När kanterna runtom terassen sågades till,uppstod en konflikt med stenarna till blombänken. Enklaste sättet att få detta snyggt är att kapa stenarna, det görs enkelt med ett diamantblad till en vinkelkap.
Innan räcket kommer på plats kommer det att kännas lite väl öppet att sitta i badtunnan och därför förlängde vi även blombänken på andra sidan terassen och planterade några träd för att begränsa insynen.
I vår fortsätter jag med att bygga ett räcke runt terassen, men tills dess får vi leva med att det ser ut som det gör.

No comments:

Post a Comment