Sunday, October 1, 2017

Hantverksmässa och trikåbyxor

Igår var vi på hantverksmässa i Seinäjoki, och till skillnad från ifjol var utbudet på trikåtyger enormt.
Jag fastnade speciellt för tyg i färgen ockra, men det som jag slutligen köpte var enfärgat från en lokal tygaffär i seinäjoki (Kangas Salonki). Rekommenderar starkt att besöka mässan (pågår ännu idag) om man är handarbets-/pysselintresserad och har bra tålamod.
Tyget, och den svarta resåren jag köpte, fick bli varsitt par byxor åt pojkarna. Mönstret tog jag från Ottobre syksy 4/2016 nummer 8. Sweat & Merino. Men gummibandet upptill ersatte jag med resår. Storlekarna till dessa byxor var i 62-92, men lade till 10 cm till längden på det andra paret så att treåringen också fick ett par.
Trikåtyget kostade 10€/m och till två par byxor gick ungefär en halv meter, resårtyget kostade 8€/m och av det gick också ungefär hälften så totalkostnad för två par byxor gick på 9 €.

No comments:

Post a Comment