Thursday, July 23, 2015

Klä och måla om stolar - del 1 av 3

Även om jag lovade att inte ta mig an flera projekt efter att lekstugan blev klar, hopar sig projekten i garaget. 

Den senaste veckan har vi främst jobbat med att städa både förrådet och garaget, men bilarna lär nog inte få plats i garaget före mina renoveringsprojekt är klara. Jag har därmed trotsat mina tidigare löften och satt igång.



Först ut är något som delvis kan anses vara ett beställningsarbete. Jag har fått tre stolar av min mans kusin förutsatt att jag fixar upp dem och ger en av dem tillbaka till henne, de två andra stolarna är sedan mina. Inga särskilda önskemål fick jag och idéerna började genast haglade in över mig.

Stolarna är stabila och även om tyget är nött så är de i bra skick. Det finns också några häftiga detaljer i ryggstödet som utmärker stolarna på ett speciellt sätt. Känner inte till historien bakom stolarna men har fått för mig att de ursprungligen hört till en restaurang (hittade senare en tandbetare inkörd i en av stolsdynorna som bekräftar mina misstankar).


Rivningsarbetet började med att jag tog bort syddet under stolen som var fasthäftat.


Med en häftborttagare gick arbetet relativt fort.


Dekorationslisterna runt sittdynan var endast fastlimmade så de fick jag bort genom att riva loss dem. Bakom dem fanns en smal paffremsa som också den var fasthäftad. 
Efter det kom jag åt tyget för sittdynan som också den var fasthäftad. I detta skede kunde jag fortsätta på två sätt; antingen lämna resten av sittdynan kvar eller ta bort den helt. Att slipa och måla stolen när sittdynan är kvar känns lite som ett ofullständigt arbete, och jag bestämde mig därmed att ta bort allt.


 Jag vet inte om stolen blivit omgjord i något skede men fick det intrycket när jag öppnade sittdynan.



Det fanns hundratals häftklamrer att ta bort och jag insåg sakta att stolarna kommer att kräva betydligt mera arbete än vad jag först hade trott.


Till sist tog jag bort det undre tyget och remmarna som också var de var fasthäftade.


Då var första stolen färdig för slipning, två stolar kvar att riva.

No comments:

Post a Comment