Wednesday, July 15, 2015

Kanelbullar


Klassiska kanelbullar kan aldrig bli fel. Jag minns fortfarande när jag var liten och min mamma lärde mig att baka dem, minns också hur frustrerad jag blev på att de skulle jäsa så länge, och dessutom i flere omgångar.


57 st stora bullar

100g jäst
200 g smör
1,2 l mjölk
1 tsk salt
2 dl socker
2 msk kardemumma
3,4 l mjöl
rumstempererat smör
kanel
strösocker
ägg för pensling
pärlsocker

Smulta jästen i en bunke och smält smöret i en kastrull, häll mjölken e smöret och värm till 37 grader. Häll mjölk-smörblandiningen över jästen och blanda väl. Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl.

Låt jäsa under en ren duk på ett varmt ställe i ungefär en timme. kavla sen ut degen. Bre smör över hela degen och strö sedan över kanel och socker. Rulla ihop och skär i önskade bitar. Låt jäsa ytterligare 30 min under duken.

Pensla och strö över pärlsocker och grädda 6 minuter i 240 grader (varmluft).

När degen ska jäsa så ställer jag in den i ugnen på svag värme, dels för att kunna kontrollera temperaturen men också för att skydda den från drag.

No comments:

Post a Comment