Tuesday, August 23, 2016

Om att fylla 30 år

Trots att jag i vanliga fall inte tycker om att stå i centrum av uppmärksamhet, så firades min födelsedag med pompa och ståt förra helgen.
Planeringen började försiktigt redan i våras men tog fart först under sommaren. Temat var lite Cougar-inspirerat med djurmönstrat, svart & guld, vi hade bland annat djurmönstrade ansiktsmasker och bordslöpare i svart spets.
Kesmo fick stå för maten som bestod av bland annat revbensspjäll, grillad kyckling, ugnsbakade potatisar och sallad. Barnen fick en helt egen meny bestående av knackkorvar och köttbullar.
Det enda jag själv hade tänkt baka till festen var födelsedagstårtan. Jag ville göra den i tre våningar och smaksatt med turkisk peppar.
Eftersom att jag inte hittat något passande recept bestämde jag mig för att prova mig fram, har tidigare aldrig bakat med turkisk peppar och visste därför inte riktigt hur det reagerar i kontakt med andra råvaror.
Jag började med att göra en vanlig vaniljmousse och blandade i turkisk peppar crush. Moussen blev alldeles rinnig, trots att det fanns gelatinblad i. Andra gången gjorde jag vaniljmousse och strödde över turkisk peppar, också nu smalt den turkiska pepparn och bildade ett vått lager ovanpå moussen. Försökte blanda om för att sammanföra moussen och den turkiska pepparn, men röran blev bara klimpig.
Därför böt jag ut vaniljsåsen i receptet mot vatten, sedan kokade jag den turkiska pepparn i vattnet tills den helt hade smultit och smalt sedan gelatinbladen i blandningen innan jag blnadade ner detta med de andra ingredienserna. Detta lyckades betydligt bättre och jag fick en jämn och stadig konsistens på moussen. I den riktiga tårtan gjorde jag två lager med mousse, en vanilj och en med turkisk peppar. Receptet till anslagen tog jag ur Jan Hedhs bok "Tårtor" men böt ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Det fungerade, men bottnarna blev lite smuligare än om man använder vanligt vetemjöl, vilket i sin tur gör det lite svårare att täcka tårtan med smörkräm.

Festen började redan fyra på eftermiddagen och höll på långt in på natten. Vi hade hyrt både en badtunna och ett hoppslott för att kunna underhålla gäster i alla åldrar. Vi hade också förberett några lekar för de vuxna gästerna, alla fick exempelvis ett eget uppdrag att utföra och dessutom delta i ett bingo. Uppdragen varierade alltfrån "Utmana folk i shotrace flera gånger under kvällen!" till "Hoppa bomben i badtunnan!".
Även om uppdragen var unika så såg Bingo-lappen ut på följande sätt för samtliga gäster.

Den sista leken gick ut på att alla gäster delades in i tre lag, och för varje påstående skulle lagen utse en deltagare var.
"Den som är bäst på att få sex", vilket gick ut på att deltagarna skulle kasta tärningar och se vem som var bäst på att få sexor.
"Den som är bäst på att befrukta", ett antal frukter utplacerade på bordet och deltagarna tävlade om vem som snabbast kände igen och tog rätt frukt.
"Den som är bäst på att svälja", den som drack en öl/motsvarande mängd snabbast etc.

Festen var, av allt att döma, lyckad. Dagen efteråt var däremot betydligt tuffare.


No comments:

Post a Comment