Saturday, June 4, 2016

Dockors dockor från Tilda's Toy Box

I samma bok som "Dockor som är avsedda att leka med" och "Dockor från Tilda's Toy Box" fanns också mönster för att göra egna dockor till dockorna.


Dockornas dockor är i princip gjorda på samma sätt, men skillnaden (förutom storleken) är också att de är lite förenklade ifråga om mönster. I mönstret för de stora dockorna är bålen och benen separerade medans det för de små dockorna är kombinerade. Detta medför lite mindre att sy för hand men gör dockorna "styvare". Byxorna och klänningen var också lite förenklade i jämförelse med de stora dockornas. Själv anser jag att de små dockorna blev väldigt enkla, och valde därför att göra ett pärlhalsband åt en av dem.


Jag passade på att också göra två nya dockor, en med jacka och den andra med klänning.


Detta var tredje gången jag gjorde sånahär dockor, och båda tidigare gångerna lärde jag mig något nytt som hade varit bra att veta från början. Ifall du funderar på att göra dessa dockor kan de lönas att tänka på följande:
- När man fyller huvudet med vadd, så se till att få tillräckligt med vadd i nacken för annars orkar inte dockan hålla upp huvudet (iom att det är oproportionerligt stort).
- När man fållar byxorna, så se till att de lodräta sömmarna går i samma riktning för att lättare kunna trä i gummibandet.
- Syr man fast karborrebanden på jackan före knappen så kan man göra det på maskin och får dessutom sömmen täckt av knappen.



No comments:

Post a Comment