Friday, January 8, 2016

"Naked cake" med blåbärskompott

Det har hänt mycket nu, och vardagen har krävt extra mycket uppmärksamhet. I all hast har jag ändå hunnit med ett bakverk i år. Egentligen bara därför att jag höll på frosta av frysen och hittade en hel del blåbär, men också en kakbotten. På tal om att frosta av frysen, detta är något jag passar på att göra när det är runt 20 minusgrader ute - Medan frysen smälter, håller sig maten fryst ute på terassen.

Men tillbaka till tårtan. Naked cake är ett begrepp på en tårta som inte är helt täckt, dvs naken. Dessa har under det senaste året blivit mer populära, och det var också nyligen som jag första gången kom i kontakt med begreppet.


Nu finns det säkert folk som gör så med flit, men jag vill gärna tro att folk är som mig - börjar på med tårtan och inser för sent att grädden inte kommer att räcka.


Blåbärskompotten består av blåbär, socker, vatten och majsstärkelse. Kokas upp under omrörning, och rekommenderar starkt att låta kompotten svalna före man använder den i tårtan.



No comments:

Post a Comment