Saturday, January 30, 2016

Dockor som är avsedda att leka med

I julklapp hade jag önskat mig en nyutgiven bok av Tone Finnanger, vid namn "Tilda´s Toy Box".
Skillnaden på denna och många andra av hennes böcker är att dessa "leksaker" faktiskt är avsedda att leka med. Kläderna är exempelvis gjorda på ett sådant sätt att det lätt går att ta av och byta till andra kläder, medan kläderna i vanliga fall ofta delvis är fastsydda i själva dockan.


Till att börja med gjorde jag två av dockorna från pärmbilden. Tekniken är helt annorlunda än för andra Tilda dockor, och under arbetets gång lärde jag mig många nya saker. 


Tyvärr tyckte jag att arbetsbeskrivningen i boken inte riktigt motsvarar den standard Tone har upprätthålligt i hennes tidigare verk. Det gäller alltså att pröva sig fram.


Håret har tidigare broderats men här skulle det målas. Jag använde mig av vanlig hobbyfärg, men den var troligen för tjock och därför rekommenderar jag att man testar på en tygbit före man målar dockans hår.


Dockorna fick byxor och en klänningliknande tunika. Byxorna har resårband och är därför enkla att dra på/av. Tunikan är öppen i ryggen och går att stänga/öppna med hjälp av kardborrband.


Den ena dockan är ett pannband med resårband i nacken och den andra dockan har en enkel hårsnodd. Dessa går också enkelt att ta bort eller byta ut.


De är inte svåra att göra om man kan tekniken, men man gör dem inte precis på en kväll. Roligt att man kan göra flera klädesplagg åt dem och på detta sätt få lite variation.

No comments:

Post a Comment