Sunday, November 11, 2018

Marängsmörkräm

Nån annan som har jobbat med marängsmörkräm och tycker att det var lätt? 
Jag hade läst på en hel del om det före jag började, men kan ärligt säga att slutresultatet var långt under mina förväntningar.
Min mamma hade beställt en tårta till hennes födelsedag i september, och jag såg fram emot att få pröva på att göra marängsmörkräm. 
Marängsmörkrämen bestod av äggvitor, smör, strösocker och vaniljsocker. Alla ingredienser ska vara rumstempererade och detta är viktigt, för annars skärs sig den. Strösockret och äggvitorna vispas till ett vitt skum i ett vattenbad, temperaturen ska stiga till 60 grader för att smälta alla sockerkristaller. När det är gjort så ska man fortsätta vispa och lägg i smöret i små kvadrater på 1x1cm, räkna till 15 sekunder tills du tillsätter nästa kvadrat (detta tog mig ca en halvtimme, så ha tålamod). Till sist kan man smaksätta med exempelvis vailjsocker eller något annat (som färg).

Tårtan består av ljusa bottnar, hallonmousse och hemgjord vitchokladmousse (recept här).
Marängsmörkräm är betydligt lättare än "vanlig" smörkräm och innehåller mycket mindre socker. Men den tog ganska länge att göra och förberedelserna måste man göra redan dagen före. Hälften av marängen fastnade dessutom i vattenbadet. 

No comments:

Post a Comment