Sunday, August 13, 2017

Tallrikshylla till lekstugan

 Efter diverse byggen har det lämnat en hel del restmaterial i garaget som jag försöker få användning för. Några kortare träbitar och några lister fick bli en tallrikshylla till lekstugan.
Till att börja med gjorde jag sidorna. Formgav först den ena sidan på fri hand, använde en figursåg att såga enligt mönstret. Tog därefter och ritade av mönstret på den andra sidan och sågade ut den på samma sätt som den första sidan.
För att jämna ut kanterna slipdade jag dem för hand. Sedan bestämde jag bredden på hyllan och sågade hyllplan enligt det. Vissa av hyllplanen blev för djupa och de hamnade jag därför att halvera, också detta med figursåg. Den som har använt figursåg vet att det inte alltid är det lättaste att få kanterna helt raka, och då kan man använda en slipmaskin för att jämna ut kanten.
När hyllplanen var klara förborrade jag och skruvade sedan ihop hyllan. 
Listerna som fungerar som stöd för tallrikarna, blev jag tvungen att köpa. Jag hittade inte riktigt vad jag sökte, men på Minimani hade de glaslister som hade passlig storlek. Där hittade jag också hyllfästen och krokarna som jag fäste på undersidan för att hänga kopparna i. När listerna var på plats spacklade jag alla skruvar och målade hyllan vit med två lager möbelfärg. Slutligen fäste jag krokarna och hyllfästen och skruvade upp hyllan på väggen.
Totalkostnaden gick på blygsamma 20€ för denna hylla. Men då hade jag som sagt en hel del material från början.

No comments:

Post a Comment