Sunday, July 30, 2017

Renovering av lekstugan del 2 av 2

Slutresultatet av renoveringen blev som sådant.
Efter att panelen var fastspikad på alla väggar, målades den med panellack. Panellack med vit nyansering gör att man får ett vitt resultat men ändå bihåller trästrukturen. Här använde jag Tikkurilas Paneeli Ässä Paneelilakka med just vit nyansering, den hittades i K-rauta där de gör nyanseringen i samband med köpet. Det gick åt knappa två liter skulle jag gissa (målade två lager) men lacken såldes i en 2,7-liters burk. 
Ett tips om man inte har målat med panellack tidigare är att man målar en panel från början till slut innan man fortsätter med nästa, då blir det så jämnt so möjligt.

Efter att lacken hade torkat, sågades nya lister kring fönster och dörr. Listerna på utsidan kring själva fönstren kunde jag återanvända, men resten behövde ersättas med nya. Materialet för detta är bräder som lämnat efter att jag byggt lekstugan, men går troligtvis med vilka som helst bara man får till rätt bredd och tjocklek.
Golvlisterna är gjorda av samma material som de gamla golvlisterna, och här passade jag på att måla dem innan jag spikade fast dem för att undvika stöka till den nya panelen med målarfärg. Använde också här samma målarfärg som lämnat kvar efter bygget.
Vid öppningen för loftet hade jag tidigare också haft en hylla men den gick sönder när jag tog bort den och gjorde därför en ny i tre delar. En del för lång sidan och två delar för kortsidorna var kanter jag rundade för att undvika att någon slår huvudet där.
Taklisterna slogs på plats sist. "Antik foder" heter den, också från byggmax. Tre hela lister gick åt för att runda taket.

No comments:

Post a Comment