Sunday, July 9, 2017

Rabarberostkaka


Igår hade vi gäster och därför tog jag tillfället i akt och bakade. Testade ett nytt recept, och eftersom att vi hade en hel del extra rabarber passade jag på att göra två kakor (en reserv ifall den första hade misslyckats).
Jag är en sann rabarberälskare och utnytjar gärna de tillfällen jag får. Denhär kakan motsvarar dock inte riktigt mina förväntningar, den var verkligen god, men rabarbersmaken är lite gömd vilket gör att kakan mest smakar kanel och vanilj. 

Botten:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk socker
1,5 tsk kanel
100g smör

300g rabarber
2 msk potatismjöl
2 tsk kanel
100g smör
1,5 dl socker
2 msk farinsocker
kanel

Fyllning:
2 vispade äggvitor
2 dl vispad grädde
2 dl florsocker
1/2 km vaniljpulver
300 g färskost
4 gelatinblad
0,5 dl mjölk

Garnering:
Vispad grädde och färska jordgubbar

1. Kör vetemjöl, socker, kanel och smör i en mixer och tryck sedan ut i en smörad springform (använd bakplåtspapper på bottnen).
2. Blanda rabarber, potatismjöl och kanel och strö över det andra lagret i springformen.
3. Koka smöret och sockret en stund och häll blandningen över rabarbern i springformen.
4. Strö sist över farinsocker och kanel och grädda 30 min i 200 grader.
5. Medan bottnen svalnar så läggs gelatinbladen i blöt.
6. Vispa samman alla ingredienser till fyllningen förutom mjölken och gelatinbladen.
7. Koka upp mjölken och smält gelatinbladen i den. Rör sedan ner gelatinen i resten av fyllningen.
8. Häll fyllningen över den svalnade bottnen och låt stå i kylen över natten.
9. Dekorera med vispad grädde och färska jordgubbar.


No comments:

Post a Comment