Sunday, April 9, 2017

Olivers ettårskalas

Tänk att ett år gick så fort. 
Även om han fortfarande alltid kommer att vara min bebis, har Oliver nu blivt ett år.
Det har varit tyst på bloggen de senaste veckorna eftersom att jag har varit på arbetsresa i Indien några veckor, och bara under den tiden lärde sig grabben en hel del nya saker. Men även om jag missade hans första steg så ville jag absolut inte missa hans födelsedag.
Vi firade honom på hans riktiga födelsedag dvs lördag, med kalas för släkt och vänner. 
För att uppfylla förväntningarna prövade jag mig på en ny typ av tårta, en så kallad "drip cake".
Tårtan bestod av fem våningar, alla av chokladkaka. Fyllningen bestod av en kakao-kaffefrosting och en pepparmintfrosting. Också frostingen utanpå är smaksatt med pepparmint och över tårtan hällde jag chokladganache (250g choklad och 2 dl vispgrädde). Som dekorering gjorde jag pioner av sockerpasta, macarons och chokladdekorationer. Chokladbollarna är dock Lindths.

Förutom en födelsedagstårta bestämde jag mig för att också göra en cheesecakebuffé. Nästan alla jag känner tycker om cheesecake, det är relativt enkelt att göra och dessutom får alla en möjlighet att provsmaka många olika sorter.
 Jag valde att göra följande:
Recepten hittar du från länkarna.

Och vad är nu ett födelsedagskalas utan smörgåstårta?
Bacon- och skinksmörgåstårta
Varmrökt lax och räk smörgåstårta.

Världens snällaste ettåring.

No comments:

Post a Comment