Saturday, January 7, 2017

Snickers-cheesecake

Inte precis det uppenbara valet av cheesecake i december, men gjorde ändå tre snickers-cheesecakes vid två olika tillfällen. En arbetskamrat har pratat om denna sedan i somras och efter mycket om och men, bestämde jag mig för att göra två och ta med dem till jobbet. Just före jul gjorde jag den igen, jag gjorde den åt brorsan som var på besök i Österbotten. Tyvärr hade jag glömt att han hatar Snickers. Men denna gång skrev jag upp receptet.

Botten
100 g smält smör
300 g dominokex

Fyllning
600 g färskost
2 dl tjinuskisås
3 dl hårt vispad grädde
1 tsk vaniljextrakt
100 g florsocker
4 gelatinblad
1 dl Kahlúa

5 Snickers
1 dl salta nötter

Kör smör och dominokex i en mixer. Tryck ut i en springform och låt stå i kylen.

Vispa färskosten med tjinuskisåsen.

Blanda den vispade grädden med vaniljextraktet och florsockret.

Blötlägg geltinbladen i kallt vatten och koka upp Kahlúan. Rör samman, och häll försiktigt ner i gräddblandningen under konstant omrörning.

Blanda gräddblandningen med färskostblandningen. Innan smeten hälls i springformen kan man lägga snickers (sönderhackade) och salta nötter ovanpå dominokexbotten.

Låt stå över natten, innan servering garnera med några snickersbitar, salta nötter och tjinuskisås.
Sött möter salt i en klassisk kombination.

No comments:

Post a Comment