Sunday, October 23, 2016

Stickad tubhalsduk för barn

Efter att ha stickat koftor åt pojkarna lämnade några nystan drops baby merino över. För att få använding av dem och samtidigt lära mig något nytt valde jag att göra halsvärmaren Mini Me, med några få ändringar.

Istället för att lämna en öppning på baksidan, stickade jag hela varvet runt. Tyckte själv att garnet verkade så tunnt och att det därför vore bättre om halsduken kunde lindas flera varv runt hals än bara ett varv. Iom att jag inte gjorde någon öpnning så behövde jag inte heller minska maskor, utan istället gjorde jag ökningar vid varje omslag.
Jag använde runstickor (3,5) och till halsduken gick det åt ett nystan av DROPS Baby merino (lade upp 136 maskor).

Som jag tidigare också har nämnt, har jag en tendens att sticka (och virka) väldigt spänt, för att inte tala om när jag avmaskar. I något skede nämnde min mamma att man kan lyckas få det mindre spänt genom att använda en virknål. Det funkade faktiskt mycket snabbare och avmaskningen blev betydligt lösare.
Tröjan på bilderna har min mamma stickat.

No comments:

Post a Comment