Saturday, October 15, 2016

Baka bröd på nässlor

Jag har nog länge vetat att nässlor går att äta, men först ifjol fick jag lära mig hur nyttiga de verkligen är. De första som kommer upp på våren lär vara bäst, men man ska undvika att äta dem som växer nära komposten (nitrathalten är betydligt högre i dem).
Vi plockade därför nässlorna tidigt i våras och torkade dem därefter i ugnen, man kan också hänga upp dem och låta dem torka av sig själv. Efter att de hade torkat, smulades de med hjälp av en mortel till ett fint pulver. Troligtvis kan man använda färska nässlor också om man inte vill göra sig besväret med att torka dem.
Hade oberoende glömt bort dem tills nu då jag kom på att jag skulle försöka mig på att göra bröd av dem.
Recept

2 tsk torrjäst
1 dl rågmjöl
2 dl varmt vatten
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk socker
0,5 tsk salt
0,5 dl torkade nässlor
2 msk matolja

Blanda torrjäst och rågmjöl och rör försiktigt ner det varma vattnet. Rör i vetemjöl, socker och salt. Tillsätt slutligen matoljan coh nässlorna. Låt jäsa och grädda i 225 grader i 10 min (lite beroende på storleken).


Om det var gott? Nässlor i sig smakar ju kanske inte så mycket, så smaken motsvarade vanligt rågbröd.

No comments:

Post a Comment