Sunday, July 10, 2016

DIY spjälskydd

För en månad sedan flyttade lillebror från vaggan till spjälsängen, och nu har han blivit så rörlig att det är dags för spjälskyddet. Spjälsängen är från IKEA och likaså spjälskyddet, men jag får det inte att sitta som det ska, eller så ska det bara inte sitta så bra. Därför bestämde jag mig för att göra ett eget spjälskydd.
Jag valde att göra den i två delar, en för vardera långsida.
Valde ett lite tjokare bomullstyg som jag hittat på rea nån gång och mätte upp 48cm x 122 cm. Sicksackade kanterna och tvättade och strök tyget. Vek tyget dubbelt (avsigsida mot avigsida) med vaddtyg emellan. Nålade enligt var jag ville ha sömmarna, dvs 6 cm från kanten på vardera sida och sedan 11 cm mellan sömmarna.
Klippte i samma tyg två remsor med måtten 27cm x 6cm. Strök tre veck  i dem för att använda dem som kantband på kortsidorna. Nålade fast ena sidan av kantbandet mot själva spjälskyddet (räta mot räta). några centimeter av kantbandet ska gå över och vikas under spjälskyddet på den långsidan som är tänkt ska vara neråt. När sömmen är sydd, viks kantbandet över till andra sidan. Snyggast blir det om man försöker placera spjälskyddet precis i mitten av kantbandet.
Den andra långsidan av spjälskyddet är tänkt ska vara uppåt, där det också behövs ett kantband på ungefär 128 cm x 8 cm. För att kunna fästa spjälskyddet i sängen valde jag att sy fast satinband med en bredd på ungefär 23 mm. Tre band, 40 cm långa, på vardera sida om spjälskyddet. För att få banden på rätt ställe markerade jag ut spjälorna, som banden skulle fästas runt, på spjälskyddet. Nålade fast bandet mellan kantbandet och spjälskyddet och sydde fast kantbanden på samma sätt som vid kortsidorna men här viks en bit av kantbanden runt kanten på båda sidorna.
Kantbandet viks sedan över till andra sidan där det nålas fast. Här placeras också tre satinband, 40 cm långa, mellan spjälskyddet och kantbandet. Satinbanden ska placeras på samma ställe som satinbanden på andra sidan spjälskyddet. När sömmen är sydd så är spjälskyddet för ena sidan klart.
Månne lillebror lyckas hålla alla ben och armar innanför spjälorna nu.

2 comments:

  1. Sytt ett eget efter ditt tips. Trodde jag skulle kunna dela med mig en bild men det fixade jag inte! Tack för fin inspiration!

    ReplyDelete