Wednesday, May 11, 2016

Frö till planta

I år var jag betydligt senare ut än vanligt när det gäller att sätta frön. Dels på grund av lathet men också för att vi har en ettåring som gärna gräver i blomkrukor. Nåväl, sent omsider fick jag fröna i jorden i slutet på april.

Redan på några dagar hade plantorna växt fram.


Orsaken till att jag är lite extra förundrad över just årets plantor är för att fröna inte är köpta i någon affär, utan de är tagna ur fjolårets skörd. Trots att fjolårets sommar inte var speciellt varm hade vi ändå turen att få två små pumpor, men i år hoppas jag på åtminstone en större.


Just nu står plantorna i ett växtskåp på terassen, men krukorna har redan börjat bli för små. Odlingslådorna står redo på gården men jag har inte vågat plantera dem ute ännu, med min tur lär väl nattfrosten att ta dem. Avvaktar därför ännu några dagar för säkerhets skull, ifall att..

No comments:

Post a Comment