Sunday, November 8, 2015

I väntan på julen

Äntligen är det november, det är nu när man med gott samvete kan börja fixa inför julen.


Det är inte precis någon hemlighet att jag är ett stort fan av julen. Jag älskar allt som hör julen till och fixar mer än gärna allt själv, förutom julmaten - den ordnar mamma.
Som tradition binder jag alltid en krans åt svärfar, även om den tidigare år alltid varit av lingonris, blev det ifjol en av granris. I år blir det också en av granris, men förutom dörrkransar har jag planer på att binda något helt nytt (mer om det senare).
Veckans inlägg handlar dock inte om granris i sig, utan snarare granens stam. Tidigt igår morse gick motorsågen varm när vi fällde några granar på gården. Vi fällde inte granarna för risets skull utan för att utvidga gården, men tidpunkten är noga vald. Stammarna ska bli ved när det torkat, men en del fick bli tomtar till lekstugans farstukvist.


Tomtarna är kanske inte så märkvärdiga i sig bara man har en motorsåg. Tomteluvorna sydde jag igår kväll, skägget är målat med överbliven vit målarfärg, ögonen med hobbyfärg och näsan består av en röd träkula som är fastlimmad. 



1 comment:

  1. Tack för pysseltipset! Jag har en ivrig fyraåring här hemma, som jämt och ständigt vill hitta på något nytt. Dessa passar bra inför jul! :-)

    ReplyDelete