Saturday, October 10, 2015

Smälta stearin och göra nya ljus



Det var senast i högstadiet som ja smälte ner gamla stumpar av stearinljus och stöpte nya ljus. Men blev plötsligt inspirerad till att göra detta igen efter att ha samlat på mig en hel del gamla barnmatsburkar.

Till projektet offrade jag en gammal kastrull, några rena barnmatsburkar, eterisk olja och några gamla ljusstumpar. Vekarna köpte jag på Sinelli, men antar de finns på de flesta hobbyaffärerna.


Smälte stearinet direkt i kastrullen(man kan också göra det över ett vattenbad) på medelvärme och tillsatte oljan som doftade appelsin. Det tog inte lång tid före jag kunde hälla det smultna stearinet i burkarna.


Jag gjorde tre olika satser i tre olika färger, och redan efter några timmar hade stearinet svalnat helt.


Tolv nya ljus fick jag av de ljusstumpar som annars hade kastats bort. Kanske inte de vackraste ljusen men de fyller en funktion.



No comments:

Post a Comment