Sunday, March 11, 2018

Mandarincheesecake

Kommer ihåg att när jag var liten fanns det att köpa frysta mandarincheesecakes. Ännu idag, upptäcker jag ibland att när jag går förbi frysdisken så söker min blick efter dem även  om de inte funnits på flera år.

Försökte mig på en egen variant, och smaken visade sig vara skrämmande identisk.

Botten:
75g smör
10 Digestive-kex
 2 msk socker 
Smält smöret och blanda det med de krossade kexen. Tryck ut blandningen i en ugnsform med löstagbara kanter och ställ formen i kylskåpet.

Fyllning:
1 dl mjölk
 400g naturell färskost
2 dl vispad grädde
160g florsocker
1 msk vaniljsocker
4 gelatinblad
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten och koka mjölken, smält sedan ner gelatinbladen i mjölken. Blanda de övriga ingredienserna sinsemellan och sedan rör i gelatin-mjölk-blandningen.
Häll fyllningen i formen och ställ i kylskåpet över natten.

Glasyr:
1 dl mandarinsaft
3 gelatinblad
2 burkar mandarinklyftor

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten och koka mandarinsaften, smält sedan ner gelatinbladen i saften.
Placera mandarinklyftorna på ostkakan och häll försiktigt på gelatin-mandarinsaft-blandingen. Låt stelna i kylskåpet en par timmar.

No comments:

Post a Comment