Sunday, June 28, 2015

Ettårskalas

Igår firade vi min sons ettårskalas, och tänk vad tiden går fort.
Detta var vårt första barnkalas och då ska man väl slå på stort? Jag tillbringade därför min första semestervecka i köket.



Vi bjöd på tre smörgåstårtor i två olika smaker, lyxbitar, muffins, cake-pops, cheesecake, maränger, tårta och en fruktbuffé.
Som utmaning fick jag att göra det mesta gluten- och laktosfritt, detta område är helt outforskat för mig så de tog en stund innan jag kom igång. 




Skink- baconsmörgåstårtan har jag gjort tidigare och receptet hittas här. Denna var alltså varken gluten- eller laktosfri.

Smörgåstårtan med lax och räkor gjorde jag för första gången och den var både laktos- och glutenfri.
Brödet bakade jag för en par veckor sedan enligt receptet på förpackningen för mjölmixen. 




En par dagar för kalaset tog jag ut den ur frysen för att tina och fyllde den dagen före, men dekorerarde den först samma dag som kalaset.

Fyllning:
3 kokta ägg
räkor
kräftstjärtar
dill
citronsaft
2 dl majonnäs
2,5 dl laktosfri färskost
1 dl hackad dill

Täckning:
250 g Laktosfri färskost
1 dl Majonnäs

Dekoration:
Räkor
Kallrökt lax
Dill
Citron
Kokt ägg


Recept på lyxbitarna hittas här och recept på Baileys cheesecake hittas här. Observera att mjölet byttes ut mot mjölmix, digestivekexen var glutenfria och mjölkprodukterna byttes mot laktosfria motsvarigheter.


Gluten- och laktosfria muffins (~40 st)

6 ägg
5 dl socker
4 tsk vanlijsocker
200 g smält smör
2 dl laktosfri mjölk
8 dl mjölmix
4 tsk bakpulver
1 krm salt

Vispa ägg, vaniljsocker och socker poröst. Blanda smöret med mjölken sinsemellan och sedan ner i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. Fyll formarna till unegär hälften och grädda dem i 15 minuter i 175 grader. Låt dem svalna på ett galler.

Frostingen kastade jag ihop i ett nafs och blev därför inte alltför lyckad. Färskost, florsocker och smält choklad bestod frostingen av, men blev tyvärr alltför rinning.


Maränger
6 dl florsocker
6 äggvitor
Pastafärg

Vispa, spritsa och grädda i 40 min i 125 grader.

Glutenfria Cake-pops
Chokladkaka
200 g Nutella
200 g färskost
smält choklad
eventuella dekorationer

Här kan man ju egentligen använda vilka smulor som helst men jag gjorde en glutenfri chokladkaka som jag körde i mixern efter att den hade svalnat. Smultorna blandade jag sedan ner i en röra av färskost och nutella. Jag rullade degen till små bollar som jag sedan fromade två små öron på innan jag lade dem i frysen.
Dagen före kalas tog jag fram dem, smälte choklad i ett vattenbad och doppade pinnarna först i chokladen och sedan körde jag in pinnarna i ugglorna. När chokladen stelnat doppade jag hela ugglan i choklad och innan chokladen stelnat lades ögonen på. Näbben spritsades på senare. Nu hade jag tur att det fanns så många av dem för de första tio föll av pinnen när ugglorna smalt i solen (som sken in genom fönstret). Så efter det stacka jag in pinnar i återstående chokladbollar och ställde dem i frysen ungefär en halvtimme. Efter det tog jag ut en i gången ur frysen och doppade dem i choklad, lät dem droppa av, satte fast ögon och direkt in i kylskåpet. Då gick inte en enda sönder så det gäller att vara snabb.



Födelsedagstårtan krävde absolut mest tid. Botten var glutenfri och fyllningen bestod av jordgubbskvarg och jordgubbar i första lagret, hemmagjord rabarbercurd i andra lagret och vaniljkvarg och jordgubbar i tredje lagret. 

Botten:
8 ägg
4 dl socker
2 tsk bakpulver
2 dl potatismjöl
2 dl mjölmix

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna sinsemellan och sedan ner i äggsmeten. Smeten fördelades i två formar (rymdes inte i en) och gräddades i 175 grader i ungefär 30 minuter.
Ta ut kakan och vänd den på en plåt, låt svalna mellan plåten och formen tills nästa dag.


Rabarbecurd:
300 g rabarber
100 g socker
1 citron
2 ägg
1 tsk maizena
25 g smör

Skär rabarben i små bitar och blanda med citronsaft och socker, låt koka upp (så pass länge att det blir en pure). Vispa ägg och maizena sinsemellan och sedan blanda ner i rabarberpuren. Tillsätt smör och låt koka upp igen till önskad konsistens.

Ugglan ovanpå tårtan består mestadels av något som kallas RKT (Rice Krispie Treats). RKT används ofta för att göra större dekorationer, dels för att det är lätt att forma och dels för att det inte väger så mycket.

RKT:
1 klick smör
150 g marshmallows
7,5 dl rice krispies

Smält smöret och marshmallowsen. Tillsätt rice krispies och blanda väl innan kastrullen tas av plattan. Formas enligt egna önskemål. Låt stå kallt så att det stelnar.

När RKT:en stelnat är det bara att finslipa formen med en kniv.



Bre in i smörkräm (50%-50% smör och florsocker och eventuellt lite vaniljsocker och/eller pastafärg) och låt svalna igen.

Under tiden kroppen svalnade så skärde jag ut delarna jag behövde ur sockerpastan. Tryckte fast delarna i kroppen när den svalnat men limmade ögonen och näbben med livsmedelslim eftersom att de var så tunga.



Två dagar före kalaset fyllde jag tårtan. Blötte botten med mjölk blandat med vaniljsocker.


Sedan packades den in ordentligt och förvarades svalt tills nästa dag.



Gjorde en stor sats smörkräm för att täcka tårtan och täckte den i två varv. Första varvet var inte så tjockt, men tanken med det var att få smörkrämen att stelna i kylen före andra lagret och på detta sätt ha det lättare att få den jämn. Har läst mycket om tårtor med sharp edges men detta var första gången ja provade själv. Av och an i kylen men slutresultatet blev helt ok till sist.


Smörkrämen som blev över färgade jag i olika färger och spritsade sedan blommor. Jag frös ner dem direkt för att sedan lätt kunna flytta dem till tårtan.



Testade många nya tekniker och blev riktigt nöjd med slutresultatet, eller vad tycker ni?





No comments:

Post a Comment